דף הבית arrow מורים לומדים arrowכנסים וימי עיון arrowכנסים וימי עיון במרכז מורים arrowכנס ארצי תשע"ה
 
מושבים מקבילים: סבב א'
חט"ע: מרכז אילנות- אולם אורן (קומה 2)


 

מישחוק ככלי להגברת מוטיבציה בלימודי מתמטיקה 5 יח"ל

דוד קודיש, אוניברסיטת בן-גוריון

Sample Image תקציר: השימוש בלמידה מבוססת משחק אינו חדש בבתי ספר, ומספר הלומדות והכלים האינטראקטיביים המשולבים בתהליכי הלמידה נמצא בעליה מתמדת. הלוגיקה שעומדת בבסיס שילוב זה היא, שכיוון שבני אדם, וילדים במיוחד, אוהבים לשחק, ניתן יהיה לרתום את המוטיבציה הקשורה למשחק בכדי לייצר חוויה לימודית מהנה. ואכן, מחקרים רבים מראים כי קשר בין למידה מבוססת משחק או שילוב של משחקים כחלק מתוכנית הלימוד, מהווה גורם המעודד למידה, התנסות, והנאה. למרות היתרונות הרבים שיש לשימוש במשחקים בלמידה, אחד החסרונות של שימוש זה, הוא שהמשחק נתפס כמשהו ששייך לתהליך ההוראה, וככזה, הוא נשאר בין כותלי בית הספר ולא ממשיך עם התלמיד מעבר לזה. לתוך עולם המשחקים, מתווסף בשנים האחרונות תחום חדש הנקרא מישחוק. מישחוק מוגדר כ- "שילוב של אלמנטים מעולם המשחקים בתוך סביבות לא משחקיות". מטרת המישחוק היא לרתום את גורמי המוטיבציה של התלמיד כפי שהם באים לידי ביטוי בעולם המשחקים, ע"י שיבוץ אלמנטי משחק שונים בתוך שגרת היום-יום שלו, ובכך לייצר סביבה מהנה המאפשרת הזדמנויות למידה מאתגרות שונות הפוגשות את התלמיד במקומות שונים - לאו דווקא בבית הספר.
בהרצאה זו, יוצג נושא המישחוק באופן כללי, וכיצד קורסים שלמים באוניברסיטאות מועברים בצורה זו ע"י המרצה וע"י מרצים אחרים ככלי להגברת המוטיבציה לנושא הנלמד. בנוסף, יוצגו דוגמאות רבות, ושיטות מישחוק שונות בהן נעשה שימוש בכיתת תלמידים בשכבה י' ברמת 4 יח"ל מתמטיקה, וכיצד כעבור חצי שנה, 97% מהתלמידים בכיתה עברו לרמת לימוד של 5 יח"ל. כל זאת, תוך כדי מוטיבציית תלמידים מאוד גבוהה, הרגשת מסוגלות, ונכונות ורצון להשקיע.
מישחוק הוא תחום מבטיח, אך כמו שקשה ליצור משחק מעניין וטוב, קשה עוד יותר ליצור סביבת מישחוק טובה שתערב ותדבר אל כלל התלמידים ותשיג את המטרות המוגדרות. יתרה מכך, מחקרים מראים שכאשר מישחוק נעשה בצורה לא נכונה, הוא יכול ליצור תגובה שלילית משמעותית ומכאן שחשוב לארגונים המעוניינים להטמיע משחוק, ללמוד את הנושא לעומק בטרם הם מתנסים בו.


Sample Image מצגת


 
 


Home2
פיצוחים
home3


המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי - הפרויקט מבוצע עפ"י מכרז 6/1.07 עבור האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.

כל הזכויות שמורות לאגף המיחשוב, אוניברסיטת חיפה | עיצוב וביצוע: שני זילברמן, אגף המחשוב